29 June 2011

SAHABAT

   
    Pagi ini saya ingin menyentuh berkenaan dengan insan yang bernama SAHABAT.
    Di dunia ini selain ibu bapa, suami, isteri, adik beradik, kita pasti memerlukan insan yang bernama sahabat. DEngan bersahabat kita dapat menerokai dunia ini dengan lebih menarik lagi. Dengan siapa kita bersahabat sedikit sebanyak akan mempengaruhi sifat kita.
    Saya...saya memang mempunyai ramai kawan, teman, kenalan, namun saya tidak mempunyai ramai sahabat. Sehingga kini saya sentiasa mencari sahabat. Teringin mempunyai seorang sahabat yang tinggi ilmu agamanya, lembut tutur katanya, tidak angkuh, sahabat yang sentiasa menyokong, memberi nasihat, memberi teguran bukannya bercakap di belakang bila tidak puas hati. Itu bukan sahabat namanya. Sahabat tidak semestinya sentiasa berada di samping kita tetapi cukuplah sentiasa menegakkan kebenaran bagi pihak kita, bukannya bersama sama dengan yang lain menghentam kita.
     Dalam usia 30 an ini, saya tidak memerlukan sahabat yang sering berada di sisi tapi saya perlukan seorang sahabat yang sentiasa memberi sokongan, memberi teguran, menasihati saya. Paling tidak pun seorang sahabat yang saling ingat mengingati bukannya hanya saya saja yang perlu menegur dan terus menegur.
    Seorang sahabat  itu sedia menerima teguran, sentiasa berterus terang akan ketidakpuasan hati terhadap kita, jujur, amanah dan tidak menceritakan keaiban kita pada pihak lain.

    Dalam usia ini, saya masih mencari sahabat yang baik dan berharap agar dipertemukannya.  Namun begitu saya mempunyai 2 orang sahabat. Terlalu sedikit bukan. Sahabat saya yang pertama, muda setahun dari saya namun kami telah lama bersahabat. Kami bagaikan adik beradik. Hubby pun tak kisah begitu juga dengan hubby dia. Setiap kali dia buat silap saya akan tegur begitu juga sebaliknya. Tak puas hati cakap depan depan namun kami gunakan ayat yang sebaiknya.
    Yang kedua adalah seorang kakak, tua 2 tahun dari saya. Saya senang sekali dengan dia. Kakak ini juga saling memberi teguran. Pada pihak saya,saya anggap kakak ini sahabat saya tetapi tidak tahulah bagi pihak dia.
    Padamu Allah, aku bermohon agar dikurniakan lagi sahabat yang amat aku impikan dan kekalkan juga serta peliharalah persahabatan ku ini dengan sahabatku ini. Aminnnn..

No comments:

Post a Comment