17 June 2011

MADU ASLI DAN KHASIATNYA

    Di rumah saya memang saya sentiasa ada stok madu. Ini penting kerana sejak mengamalkan madu, anak saya kak adik tidak lagi batuk. Sejak dulu kak adik sering aja batuk. Makan ubat pun sekejap jea..pastue batuk semula. Apa yang membimbangkan saya, setiap kali kak adik tidur, mesti bunyi nafas yang agak kasar. Dan kak adik sering terjaga dari tidur akibat batuk. Risaunya saya.
    Abang mencadangkan saya memberi kak adik madu. Ini kerana telah banyak ubat klinik yang kami cuba namun biarpun elok batuk kak adik tapi lambat laun akan kembali jua batuk itu. Tambahan pula kak adik tinggal di taska yang ber'icon' (hawa dingin)
    Kerisauan saya berada di kemuncak apabila Along menyatakan yang jika keadaan kak adik dibiarkan, bimbang akan mendapat lelah/asma kerana ada anak rakannya yang sedemikian.
    Akhirnya saya mencuba madu, agak sukar juga nak mencari madu yang asli. Dan berita gembiranya bila saya akhirnya menjumpai madu asli ini. Madu ini dari Jerantut, pahang. Ulu Tembeling. Madu ini Madu Tualang. Sejak menggunakan madu ini, Kak adik dah tak batuk batuk lagi. Apa apa pun, madu ini hanyalah penawarnya, yang menyihatkan kak adik tetap Allah S.W.T.
     Alhamdulillah...di sini saya nak berkongsi bersama teman teman di alam maya ini seandainya mempunyai masalah yang sama macam yang saya hadapi. Bolehlah contact no. di bawah seandainya mahu. Madu ini sebesar botol kecil kicap cap kipas udang (Habhal). Sejak mak sakit darah tinggi dan kolesterol, memang madu inilah yang mak makan. Alhamdulillah...Sakit mak dah beransur pulih. Saya tak pandai nak jadi orang tengah. Jadi bolehlah anda semua menghubungi sendiri. Setahu saya, penghantaran hanyalah sekita area kuala lumpur dan selangor. Namun jika jauh, cubalah tanya, manalah tahu dia boleh hantar kan. Kita berusaha, selebihnya terserahlah yea.
    
Harganya hanya RM65 termasuk kos penghantaran. Nie gambarnya...

Hubungi :- 013-2218277 (RM65)


Antara Khasiat Madu :-

Mengamalkan madu dapat menyembuhkan dan juga mengurangkan sakit sakit seperti di bawah:-

1. Melegakan Sakit Kepala
    Ambil 2 sudu madu asli + 2 sudu limau nipis = minum

2. Meredakan Sakit gigi
    1 sudu teh kayu madu + 5 sudu madu = minum

3. Melegakan Kembung Perut dan batuk

4. Mengurangkan kolesterol
   (yang ini saya dah cuba pada mak...memang ternyata berkesan, sejak mak makan madu memang makin   kurang kolesterol mak.)

5. Menurunkan darah tinggi

6. Mengurangkan nafas berbau

7. Lelah

8. Kanser, Sakit jantung

9. Keletihan dan banyak lagi..

    Apa pun di sini saya ingatkan, segala penyembuhan hanyalah dari Allah S.W.T, kita di sini hanyalah mampu berusaha dan jua bertawakal. Janganlah ubat dijadikan sebagai pengantungan pula yea.

Antara hadis/ayat al-quran berhubung dengan kebaikan madu.



Menurut Rasulullah setiap penyakit itu pasti ada ubatnya. Sabda Baginda : 
Maksudnya : "Berubatlah, maka sesungguhnya Allah tidak meletakkan penyakit kecuali Allah menyediakan baginya ubat, kecuali satu penyakit, yaitu tua"  ( Hadis riwayat Abu Daud)




Firman Allah dalam surah an-Nahl: (Surah An-NAhl: 69). 
Tafsirnya: "Kemudian makanlah daripada setiap macam buah-buahan dan tempuhlah jalan Tuhanmu yang telah dimudahkan. Daripada perut lebah itu keluar minuman madu yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat ubat menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda kebesaran Tuhan bagi orang yang memikirkan." 





Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam juga ada berpesan agar seseorang itu berubat dengan madu dan al-Qur'an, Baginda bersabda:
Maksudnya: "Ambillah / pergunakanlah olehmu sekalian akan dua ubat penyembuh iaitu madu dan al-Qur'an." (Hadis riwayat Ibnu Majah)


 "Dari Abu Hurairah, dia berkata: Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda: "Barangsiapa yang menjilat madu sebanyak tiga kali pagi pada setiap bulan, maka dia tidak akan terkena cubaan yang besar."

No comments:

Post a Comment