08 July 2011

Roti oh Roti

   
    Saya nak bercerita alkisah roti pula. Sejak hampir dua minggu ini, 3 dara suka benar bawa bekal roti bakar. Hampir setiap pagi saya akan bekalkan 3 dara ngan roti bakar. Kalau saya tak sempat, abang akan buatkan.
    Pagi tadi seperti biasa, saya buat roti untuk 3 dara. Tapi kali ini agak kelam kabut skit. Saya tidaklah lambat cuma tak mahu lambat. Saya akan buang kulit roti kerana 3 dara tidak sukakanya. Dan kebiasaan saya akan tinggalkan begitu (kaya, cebisan kulit roti, alas menyiang) di atas meja dan abang yang akan mengemaskannya.
    Dan selepas menghantar kakak, kak adik, puteh, saya dapat panggilan daripada abang.

suami : sayang, dorang makan ker roti tue?
saya   : makanlah kot, naper?
suami : mana tahu dorang makan..?
saya   : tak tahulah...masa tinggal tadi memanglah dorang tak makan lagi roti tue, tapi biasa mesti makan, sebab kalo tak makan, cikgu dorang letak balik kat beg

suami : sayang letak apa kat roti tadi?
saya   : letak apa..?"
suami : yea, sayang sapu apa kat roti tadi?
saya   : ler, letak kaya lah, letak apalagi.. (pelik plak pertanyaan abang kali nie)

kaya kat umah

suami : sayang bukan letak kaya
saya   : abis tue..?
(pelik plak saya, sememangnya saya pasti yang saya letak kaya, naper plak nie)

suami :  sayang letak asam jawa..
saya   :  ha.....



asam jawa...alahai

    Kali ini saya memang terkejut tapi yang selebihnya saya gelak. Alahai...macam manalah saya tak perasan kan hal nie. Patutlah masa saya sapu tadi, pekat semacam jea. Rupanya asam jawa. isk isk isk...alahai anak ummi.
    Terus saya  tepon cikgu dorang, maklumkan hal nie...kang tak pasal pasal, sakit perut plak 3 dara tue..huhuhu..haru haru haru...
    Nampak gayanya pasnie kena lebih berhati hati lah yea...

No comments:

Post a Comment