14 July 2011

Botol oh botol...

   Petang itu sewaktu saya mengambil kakak dari tadika, mulut kakak bukan main muncung lagi, saya buat buat tak nampak jea.
   Bila masuk dalam kereta, kakak bising bising.

"tak sukalah ummi.."
saya sengaja buat tak tahu. Tapi dalam hati tertanya gak kenapa kakak marah marah nie. Biasa tak macam nie.
"ummi nie kenapa.., tak suka tahu tak?" kakak bersuara bila lihat saya buat tak tahu.
saya tetap diam sambil buat tak tahu. Masa nie ngah panaskan enjin kereta.
"ummi..kenapa ummi letak botol kakak dalam beg kakak..?" akhirnya kakak mengaku kalah memberitahu puncanya. ooo..ini puncanya kakak muncung, ini puncanya kakak nak marah...heheheh. Masa ni saya memang nak gelak tapi saya tahan. Rupanya kakak malu bila saya letak botol susunya dalam beg tadikanya. Kebiasaan saya akan simpan dalam beg saya tapi pagi itu saya memang sengaja letak kat dalam beg kakak. Nak tahu reaksinya. Kakak memang exstrem ngan botol susunya sedangkan kak adik sudah lama  berenti minum susu botol.

"kenapa kakak nak marah plak?"
"malulah kakak, kawan kakak nampak"
"aik..nak malu buat apa, kan kakak memang minum botol susu" sajer nak usik kakak
"ummi nie, taknak lah buat macam tu, kakak malu, nanti kawan nampak, cikgu kakak nampak..ummi nie"
masa nie cian plak saya tengok muka kakak. Muka sedih + malu. Tahu pun malu yea anak ummi.
"kawan kakak kata apa?"
"dia cakap, eii..tak malu minum susu" kakak jawab dengan penuh emosi. Siap ngan gaya gayanya sekali.
Saya tahan gelak.
"yealah ummi minta maaf yea, ummi lupa tadi, nanti besok kakak ingatkan ummi yea.." Saya buat buat terlupa. Iyealah nama pun strategi. Tak bolehlah nampak sangat kan akan perancangannya.
"hmm..yealah ummi jangan lupa tau" Mood kakak dah kembali ok.

Bukan apa, saya geram sebenarnya..kakak dah 5 tahun tapi masih dengan botol susunya, puas minta minum dalam cawan, dia tetap taknak. Agaknya takde feel kot..hahahaha
Apa apa pun saya tetap akan memikirkan strategi agar kakak tak minum botol susu sebelum usianya menjangkau 6 tahun.

p/s  : apa plak strategi saya lepas nie yea...

No comments:

Post a Comment