29 July 2011

MERAH, BIRU, KUNING?

      Hari ini pasti ada yang terbayang bayang lagi akan aksi pasukan Harimau Malaya. Akhirnya Malaysia tewas 6-4 dengan Singapura. Apa pun biarpun tidak meminati sukan ini, pada saya kemampuan pasukan harimau malaya jangan dipandang sebelah mata. Bakat yang ada pada Safee Sali juga Khairul Fahmi perlu diberi perhatian. Jangan dipersiakan...
    Semalam kami menemani abang menonton bola. Baru perasan, abang sorang jea jejaka di rumah yea. Cian abang. Takde geng. Semalam Harimau Malaya memakai jersi bewarna biru manakala pasukan singapura berbaju merah. Saya bertanya kepada 3 dara akan pasukan mana yang mereka sokong. hahaha...macamlah dorang tahu pasal sukan bola sepak ini yea.

Saya        : Kak adik sokong warna apa?
Kak adik : Warna Merah (Kak adik memang fanatik warna merah) hehehh
Saya        : Kakak sokong warna apa?
kakak terus tanya abang akan warna apa yang abang sokong. abang menjawab "Ayah sokong biru"
kakak pun menjawab.
Kakak     : Kakak biru (tiru ayahlah tue)
Saya        :  ha...puteh sokong apa yea?
Puteh       : uning (kuning)
Kami berempat serentak menoleh ke arah televisyen. Mencari warna kuning yang dimaksudkan oleh puteh. Rupanyer...
Saya        : isk...itu pengadil lah puteh, pengadil mana ada main...isk ..isk...
kami semua ketawa besar malam tu. Puteh hanya terpinga, tak tahu kenapa dia digelakkan. hahahahha
lepas itu kakak dan kak adik bertanya kepada saya pula.
Kakak dan kak adik : Ummi warna apa plak..?
ermm...nak sokong biru, dah 2 orang sokong biru, nak sokong merah...memang jangan haraplah saya nak sokong singapura tue..nak sokong saper yea... kalau sokong biru jugak mesti kak adik nangis sebab kakak dan ayah dah sokong biru. Mesti kak adik fikir yang abang dan saya sokong kakak. Alah bukan dorang tahu apa pun pasal bola. Akhirnya...
saya       : haaa..ummi sokong hijau.
Kedua mata kakak dan kak adik menoleh ke televisyen.
kakak    : ummi, hijau tangkap bola, mana ada main. (merujuk kepada keeper malaysia)
saya      :  isk...dia pandai main tau...
Akhirnya bila kakak dan kak adik lihat keeper malaysia cekap menangkap bola, kakak terus nak tukar sokong, dari biru ke hijau. Manakala kak adik tetap tegar dengan merah. Fanatik colour merah tul lah kak adik nie.
Habislah rumah kami malam tadi dengan keriuhan jeritan " Merah...Hijau...Biru" hahahahha..lawak.
Kak adik plak tak banyak  menjerit tapi banyak mengomel. Dia kata
"ummi, merah nie malas lah, asyik tidur, asyik baring, asyik duduk jea"
hahahhah...masa ini saya gelak. Si kecil pun tahu yang pemain singapura banyak mengelat. Kot yea pun nak menang, janganlah guna taktik begitu. Anak saya yang tak tahu apa apa pasal bola pun tahu cakap. Apatah lagi mereka yang pengkritik bola. Apa nak kata, sudah suratan bukan rezeki Malaysia.

Apa pun tahniah pada Pasukan Malaysia terutamanya kepada Safee Sali dan Khairul Fahmi! (si Hijau) heheh



No comments:

Post a Comment