14 July 2011

KECIK HATI DENGAN IBU DAN AYAH?

     
    Tajuk di atas takde kena mengena dengan saya tapi terpanggil untuk saya mencoret sesuatu di sini.
Sebelum itu mari kita baca beberapa contoh dialog di bawah;

"aku kecik hati ngan mak dan ayah aku, suka benar lebihkan abang @ kakak aku berbanding ngan aku, kadang kadang rasa cam dorang tak pedulikan aku, macam aku nie anak angkat jea"

"ko bayangkan, adik beradik aku semua sekolah tinggi, aku jealah terpaksa berkorban, sekang boleh plak mak bapak aku kata aku nie tak pandai, tak ingat ke dorang akan pengorbanan aku, sedih tau tak"

"mak ngan ayah aku dulu suka pukul aku sedangkan adik adik lain tak pernah pun camtu, aku tak pernah dapat rasakan kasih sayang seorang mak ngan ayah"

"kadang aku jeolous tengok orang lain boleh bertepuk tampar, gurau gurau ngan mak bapak dorang. Mak bapak aku jangan haraplah nak buat camtu"

"Aku tak pernah rasa pelukan seorang ibu, pelukan seorang bapa...sob..sob..sob"

     Pernahkah anda mendengar keluhan seperti di atas atau membaca dialog di atas (selain dialog saya yea). Dulu memang saya ada dengar keluhan sebegini rupa. Tapi takdelah banyak sangat tapi sejak dua menjak ini semakin banyak dan semakin banyak dan banyak dan banyak. Daripada mana saya dapat sumber ini semua? tak lain dan tak bukan... FACEBOOK...
     Hari demi hari ada saja anak sebesar saya yang telah pun mempunyai anak, mengeluh sebegini rupa. Saya tak kisah keluhan ini datangnya dari remaja seusia 15 tahun atau sekalipun 20 tahun. Yang saya kesalkan ianya datang dari kebanyakan mereka yang berusia 30 an. Yang rata rata sudahpun mempunyai anak sendiri serta keluarga sendiri. Paling saya sukar nak terima bila yang berkata/menulis itu seorang anak yang telah bergelar ibu dan pastinya sudah memiliki anak sendiri.
     Di ruangan ini, saya mohon dan mohon dan mohon sangat sangat...hentikanlah keluhan anda semua. Sebenarnya saya sedih dan sedih yang teramat sedih. Saya berkata begini bukan kerana saya datang dari keluarga yang bahagia. Saya tidak mahu menafikannya dan tidak mahu juga mengiyakannya. Apa yang membuatkan saya terpanggil untuk menulis artikel ini adalah kerana saya adalah seorang ummi/ibu/mama/mak.
      Saya tahu dan saya mengerti kita semua ada sejarah silam sewaktu kecil. Kita juga ada rasa, kita juga ada hati namun janganlah sampai kita semua mengata, mengeluh akan insan yang bergelar ayah apatah lagi ibu.
      Biar sekejam mana pun mereka, biar sezalim mana pun mereka, mereka adalah insan yang cukup istimewa, insan yang sepatutnya kita sanjung, hormati. Kerana apa..tanpa mereka kita takkan dapat melihat dunia ini, takkan dapat berjumpa dengan manusia lain lain di dunia ini, takkan mengenal itu facebook, takkan dapat berjumpa dengan pasangan kita sendiri yang kita sayangi yang kita cintai. Tanpa mereka juga kita takkan dapat menikmati rasa menjadi seorang ibu, seorang ayah.
      Tolonglah berhenti dari berkata kata perihal kecil kita yang negatif. Tolonglah...mungkin saya emosi, mungkin saya keterlaluan. Namun tolonglah...
      Siapa pun ibu bapa kita, ingatlah mereka juga manusia yang takkan terlepas dari melakukan kekhilafan. Maafkan lah mereka akan setiap kekhilafan diri mereka. Tak usah tanya mengapa kedua ibu bapa kita bersikap sedemikian, cukuplah sekadar bertanya kepada diri kita sendiri andai kita telah bernikah dan mempunyai anak sendiri, adakah pernah terniat di hati kita untuk kita benci pada anak sendiri, untuk kita bersikap tidak adil terhadap anak sendiri, untuk kita memukul anak kita tanpa sebab yang tertentu. Adakah? Pernahkah? Terlintaskah?
      Kita selaku ibu selaku anak, pasti ingin anak kita menjadi yang terbaik antara yang terbaik. Kita akan cuba melakukan apa saja untuk cahaya mata kita. Namun kita hanya manusia, hanya mampu merancang, berusaha selebihnya ketentuan Allah. Untuk itu andai kita tidak menjadi seperti apa yang kita inginkan, tolonglah dan tolonglah ....jangan ibu dan ayah yang menjadi pesalahan dalam hal ini.
      Tolonglah sayangi dan hormati jua menghargai mereka yang telah mengendong, melahirkan, membesarkan kita. Jangan dilupa jasa ayah yang sentiasa memberikan yang terbaik untuk seorang anaknya. Jangan dibandingkan sikap ayah kita sekarang dengan sikap kita sekarang selaku ayah.  
       Pandanglah diri kita sekarang, biarpun kita berdiri di atas usaha kita sendiri namun perlu ingat berdirinya kita di sini adalah di atas jasa ibu dan ayah kita biarpun zaman kecil kita tak seindah yang disangka. Janganlah bila kita sudah temui pasangan kita masing masing, kita pinggirkan mereka iaitu ibu dan ayah. Janganlah berdendam dengan mereka.
       Andai kita tak rasa pelukan ibu dan ayah, curahkanlah rasa itu dengan memeluk anak kita sendiri. Dan curahkanlah juga kepada ibu dan ayah kita. Bersangka baiklah dengan ibu dan ayah kita. Mungkin mereka tak pandai tunjukkan kasih dan sayang. Jangan difikirkan kenapa dan mengapa dengan orang lain boleh dan kenapa dan kenapa dengan kita tidak...bersangka baik lah duhai anak.
      Sejujurnya saya tidak akan bercerita perihal kedua ibu bapa saya, sekalipun kalau saya ingin sangat nak cerita, hanya hal yang baik dan terbaik akan saya ceritakan. Soal saya ada atau tidak sejarah hitam,silam hanya saya saja yang tahu. Kerana apa...saya tidak mahu dan sebetulnya saya tidak sanggup menjaja cerita insan yang paling bermakna dalam hidup saya. Untuk apa yea kita membuka aib seorang insan yang bertarung nyawa melahirkan kita, untuk apa yea tujuan itu, untuk menagih simpati kah atau sekadar meluah rasa. Terluah kah kepuasan hati kita bila aib seorang insan yang pernah menitiskan airmata tika kesakitan melahirkan kita diceritakan. Seronokah mendapat komen dari kawan facebook yang back up kita akan cerita kita yang dipukul oleh ayah insan yang melagukan azan tika kita mengenal dunia. Tergamak, sanggupkah, tegakah??....
      Untuk itu, di ruangan ini saya rayu dan merayu...tak salah, tak rugi andai kita menghargai kedua insan ini. Andai pekerti mereka tak elok...tak rugi andai kita menghulurkan bingkasan doa buat mereka berdua untuk berubah. Semoga dengan keikhlasan doa kita, mereka akan berubah dan insya'allah di akhirat sana kita sekeluarga akan bersatu di syurga. Satu pertanyaan yang ingin saya utarakan "tak inginkah kita bersatu dengan kedua ibu bapa kita di syurga sana?"
     
p/s   : jangan tulis lagi yea perihal negatif ibu dan ayah kita di facebook..

11 comments:

  1. Assalamualaikum ummi. Saya remaja perempuan berusia 21 tahun dan belum berkahwin. Saya sangat kecewa dgn sikap ibu saya yang langsung tak menghargai segala kebaikan yg saya lakukan spt tolong dia kat dapur, kalau dia penat saya yg tolong masak utk family kami. Tapi ummi sepanjang saya hidup 21tahun ni tak pernah saya dengar mak saya ucap "Terima kasih kak ngah tolong mak.." Saya rasa macam tak dihargai. Bila saya sakit/demam semua buat tak tahu. Kalau saya demam sorang pun takde nak sentuh dahi saya apatah lagi nak usap2 kepala saya. Paling tidak pun mak akan cakap "Makanla panadol.." just like that.Kalau adik beradik lain jatuh sakit, mak memang akan jaga dorang bagai nak rak tapi Bila time mak sakit/masuk wad memang saya la in charge jaga dia. Selalu jugakla saya nangis sbb terkenangkan benda ni. Nangis terus terusan sampaila saya puas.Kadang2 saya cuba pujuk hati sendiri, "Takpe laa dia kan mak kau bukan orang lain.." Kadang2 saya risau takut saya dah jatuh title anak derhaka. Sedih sangat2. Tq ummi sbb sudi baca luahan hati saya :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu ok lagi dia soh mkn pa
      nadol...klu dpt mak yg teruk cm mk yg suri rumah sepenuh masa tp pemalas buat keje umah pastu blame kn ank sendiri mmg teruk..dh anak sulung tlong basuh pinggan pastu esoknya satu besen pinggan timbun lagi..sabar si anak sulung basuh lagi..pastu timbun lagi satu besen besar..mna xgeram..pastu marah anak sbb x tolong sbb menimbun pinggan byk xbasuh..ank tu je yg kena sdgkn pinggan yg menimbun tu bukan ank tu yg buat..ank yg lain buat pinggan menimbun xmarah plak.. bila dh mkn tu cuci ar pinggan msg2 bknnye bdk kecik lagi semua..bukan tension tpi sakit hati sbb kena marah bila asyik disalahkn bnde yg diri x buat kena buat..bila marah yg lain xbsuh pinggan..mk sendiri backup marah blik si anak sulung ni..sbb maybe sbb perangai pemalas mk ni nak diturunkn kpd ank2nye yg lain kot sbb tu jdi cmtu......

      Delete
  2. salam..kalo dapat ibu yg baik..xpe laa..cuba dapat ibu yg nak peluk anak sendiri pon susah..suka beza2 kan anak..belum jd menantu da puji..last2 dpt cucu haram..pada hal menantu yg sedia ada di keji..seolah2 xde baik nye..anak yg sosial..sembahyang pon tidak puasa pon tiada..itu laa yg dipuji..bila anak masa kecik mula dapat puasa penuh..boleh pula cakap eleh puasa pon baru sehari..mcm tu ke ibu yg baik..

    ReplyDelete
  3. Sy ingt sy jer punya ibu yg suka membeza2kan ank rupanya ramai lg..apa sbnrnya mslh ibu begini yer..

    ReplyDelete
  4. Sbnr nye kite sbgai anak pon ade perasaan jga kte bukan robot. Ya mmg btul mak kte yg lahirkn kte btrung nyawa tpi bkn alasan tu utk mak kte buat anak sesuka hati dan ckp sesuka hati kt anak tu. Anak bkn hak utk dmrah, dsuruh buat ikot suke tp anak tu amanah utk ddidik dgn pkara2 yg baik dan positif. Mak aku klo gado ngn ayah aku die slalu xnak msk. Pstu ble aku blikn mkanan kt luar, die bising ckp knpe beli mknan? Bia la diorg cri mkn sndiri xyah ssah2 beli pndai2 la idop. Da byk kli jdi cmni aku pon bossan nak dduk rmh. Aku pon ade perasaan jgk.dri aku kecik smpi besar xpnah sudah2 dgn msalah dlman cmni. Lme2 ble mkin dewasa aku nak jdi mcm seorg yg baran pon ade akibat fmly aku cmtu. So skrg slah anak jgk ke? Anak xde rmpt nak dtuju selain rmh fmlt. Tp klo fmlt da mcm tu mcm mne anak2 nak tenang, nak dpt aura postif ???

    ReplyDelete
  5. Kalau org tua aku buat begitu dan aniaya aku sejak dari kecil.....sampai mati la aku berdendam dgnnya....lantak la....

    ReplyDelete
  6. Bukankah anak itu amanah Allah, mak? Saya cuba luahkan smuanya tapi mak tak pernah faham saya. Mak selalu cakap takde sapa faham mak, tapi mak tahu tak, saya lah org yg paling paham mak?

    ReplyDelete
  7. Saya tidak menafikan apa yang ditulis ada kebenaran tapi apakan daya tak semua orang dapat ibu bapa yang adil dan bertimbang rasa pada perasaan anak...ada ibu bapa terlalu ego dengan anak dan menjadikan anak sebagai bahan eksperimen...seolah olah anak itu hak mutlak ibu bapa dan perlu terima sahaja apa yang dilakukan oleh ibu bapa...kesudahannya perasaan anak jadi tawar hambar terhadap ibu bapa dan akhirnya bawa diri jauh daripada mereka..bila ibu bapa sedar akan kesalahan mereka sudah terlambat untuk diperbetulkan...bukan membenci tetapi hanya mahu cari ketenangan jiwa dan perasaan..

    ReplyDelete
  8. Nak luah kat sini jugak,boleh? HIHIHI Benda ni baru ja jadi pagi tadi. Saya ni jenis yg suka bangun lewat dan jenis cepat terasa bila dgn family. Pagi tadi mak saya ajak saya pergi bank in duit dkt kawan dia. Saya tak menolak. Time kakak saya tengah sidai baju, kakak saya minta saya tolong dia dan saya menolak sbb dia buat muka tak puas hati. Saya mmg jenis cepat bengang sikit dgn org yg macam ni. Minta tolong, tapi buat muka tak puas hati. Mak saya cakap "tolong la kakak tu." and yaa bila mak suruh, takkan lah kita nak tolak? Sambil sidai baju saya ada cakap "ma, japgi nk pergi ke pasar eh? Kalau nk pergi pasar je terus adik taknak ikut" guess what? Mak saya terus melenting "orang mintak tolong bank in ja. Tu pun nak berkira. Kalau dia nak sesuatu, kita gagah pergi buat. Tapi kalau suruh dia buat? Nak melawan!" YA ALLAH! SUMPAH! SUMPAH SAYA TAKDA NIAT NAK MELAWAN CAKAP DIA! Automatically, air mata terus membasahi pipikuuu. And saya terus cakap "lah, adik tanya je pun. Adik tak marah mama pun". Mak saya tengok ja saya dengan tunjukkan muka dia yg garang tu. Then, saya dgr mak saya ckp kat abang saya " angah, tolong pergi bank islam. Bank in dekat kawan mama jap" ofc la bila saya dgr ja benda tu, terus saya givap. Macam dia dah tak perlukan saya. (taip sambil nangis ni gais). Saya terus masuk dlm bilik. Dalam brp minit, mak saya jerit nama saya. Katanya saya tak nak dengar ckp dia. Padahal dia yg minta tolong abang saya pergi bank in tadi. Saya menangis sampai tersedu sedu. Mak saya ungkit apa yang dia buat kat saya selama ni. And yg tu saya tak ambil hati sgt. Yang saya tengah fikir sekarang ni, macam mana nak pergi mnta maaf dkt dia. Mak saya ni jenis bila kita nk pergi minta maaf, dia buat taktahu je. Hati sapa yg tak sakit? And SUMPAH SAYA TAK TAHU APA DOSA SAYA PAGI TADI. SAYA CUMA TANYA DIA JA. jujur saya cakap, saya selalu kena macam ni.. Saya takda kawan untuk luah. Saya pun berdoa je supaya allah bukakan hati mak say and pesan pada diri sabar sabar sabar. Penat saya nangis sampai mata pun rasa pedih. sampai sekarang air mata tak boleh berhenti keluar. Ada jugak, saya terfikir untuk larikan diri pergi rumah kawan. And ada jugak saya terfikir untuk capai pisau then bunuh diri sendiri. Tapi bila fikir balik, benda ni takkan settle pun kalau saya pilih jalan yg mcm tu. Ummi, boleh tak bagi tips untuk saya bersabar dgn benda2 mcm ni.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete