13 July 2011

BILA BERSYUKUR

       
      Saya nak berkongsi akan satu kisah kehidupan. Kisah kehidupan saya. Barangkali boleh dijadikan pedoman mahupun  panduan buat mereka di luar sana. Tak salah kan, kita saling ingat mengingati antara satu sama lain, kan. Hmmm...ceritanya begini, Saya dan suami bukanlah dari kalangan mereka yang hidup mewah. Adakalanya ter'sesak' jua tambah tambah lagi bila hujung bulan.
       Hidup di bandar, dengan anak anak yang semakin membesar, wang ringgit menjadi keutamaan. Silap perhitungan,silap perkiraan, duit akan putus di tengah jalan. Pernah suatu ketika kami keputusan wang. Sedih memang sedih.
       Suatu hari saya lihat abang termenung. Ntah apa yang dimenungkannya. Saya lantas mendekatinya dan duduk bersebelahan dengannya.

"Abang kenapa, apa yang abang fikirkan"
"Takde apa apa sayang" Abang hanya senyum sambil memandang saya sekilas. kemudian kembali menonton TV. Saya tahu bukan cerita di tv yang menarik, abang seolah memikirkan sesuatu.
"Mesti ada sesuatu, kalau tidak abang tak macam nie, apa yang abang fikir? Apa yang ada di fikiran abang sekarang nie" saya tetap tak putus asa. tetap nak mengorek cerita biarpun abang tampak malas nak bercerita.
Abang sekadar mengeluh. Saya pantas mencuit lengan abang sambil membuat muka keterujaan untuk mendengar cerita darinya. Abang hanya tersenyum dan tersenyum.
"Tak nak citer sudah" saya pura pura merajuk dan buat buat nak bangun. Abang lantas menarik tangan saya.
"duduklah sini.." ajaknya.
"nak cerita ker tak..?" saya seolah mengugut...hmm apalah saya nie kan, kata nak jadi isteri mithali.
"abang memikirkan keluarga kita..?" akhirnya abang mula bercerita.
"Keluarga kita..?" saya menyampuk tapi tak faham dengan maksud abang..hai cik ummi, cuba kalau cik abang nak bercerita tue, jangan menyampuk. Duduk dan dengar. isk isk isk..
"kewangan kita sebenarnya.." abang kembali menyambung
"kenapa dengan kewangan kita.." hmm..menyampuk lagi ko ummmi yea..
"sayang perasan tak, kewangan kita macam cukup cukup jea, abang terfikir lah macam mana nak cari duit lebih, macam macam yang abang fikirkan"
ooooohhhh..rupanya mengenai kewangan yang menjadikan mata abang menembusi kaca televisyen tadi. Abang oh abang..saya hanya diam dan hanya tv yang mengambil alih kebisuan antara kami berdua. Tika ini 3 dara sudah tidur.
Saya memikirkan sesuatu ayat untuk saya meredakan kembali ketegangan hati abang. Tidak saya nafikan, sejak kelahiran puteh kewangan kami agak terbatas. Namun itu bukan alasannya dan bukan jua puncanya tapi hanyalah andaian saya dan mungkin jua abang semata mata. Dalam mencari cari jawapan akhirnya saya temui jawapannnya, sebelum bersuara, saya menarik nafas panjang panjang.
"Abang nak tak kalau saya nak cakap sesuatu"
Abang lantas merenung saya, suara televisyen abang perlahankan. Satu perangai abang yang saya suka, setiap kali bila saya ingin bercakap abang akan cuba memberikan perhatian.
"Abang, kalau nak ikutkan akan pendapatan memanglah kita tidak semewah mereka di luar.  Namun saya cuma nak bawa abang renungkan diri kita, diri abang dan jua diri saya. Siapa kita 10 tahun nan lalu? Di manakah kita 10 tahun yang lalu?" Alamak..saya macam nak mula berceramah pulak...heheh
"tak payah ambil jauh bang, kita ambil yang paling dekat, 5 tahun yang lalu. Abang di mana dan saya di mana? 5 tahun yang lalu bang, kita baru anak sorang. Kita tiada rumah sendiri. Tapi sekarang alhamdulillah, biarpun kita tidak semewah mereka di luar tapi sekurang kurangnya kita ada rumah, ada tempat berlindung. Kita ada anak anak, tempat untuk kita mencurah kasih, mencurah sayang. Kita masih ada orang tua, untuk kita jadi rujukan. Cuba abang banding dengan mereka yang lain, ada yang tidak seberuntung kita (betul ker ayat saya nie) Abang...bersyukurlah bang. dengan apa yang kita ada, abang jangalah fikirkan sangat pasal kewangan itu, tak salah untuk berusaha tapi janganlah sampai abang termenung, memikirkan nasib sebegini rupa. Bersyukur yea bang..."
Waktu ini saya lihat abang tampak sebak. Abang hanya mengangguk perlahan. Abang hanya tersenyum. Wajah abang dah mula kembali berseri seri tidak seperti mula mula tadi.
"Alhamdulillah yea sayang. Abang ada sayang" ujar abang sayu.
"ha..tau pun, jangan nak ngader cari satu agi.." saya mengusik abang sekadar berbasi. Taknak tengok abang hanyut dalam kesedihan.
"hak ar yea...kalau nak cari lagi satu kenalah cari yang kaya raya, boleh tolong abang, tolong sayang, yea tak..?"hmm..abang dah mula mengeluarkan idea yang cukup tak bernas tue.
"mengaderlah tue, tak koser nak layan" saya  lantas bangun bila abang dah mula ketawa terbahak bahak. Macam lah lawak sangat.
"Alah, janganlah marah. alah sayang...tolong amik kan abang air sejuk..?" abang masih dengan basi basi ketawa dia.
"amiklah sendiri.." saya buat buat protes padahal saya gembira bila lihat abang dah mula ketawa tidak lagi monyok seperti tadi.

         Jadi untuk peringatan kepada saya sendiri jua mereka di luar sana, biar apa pun keadaan kita, biar siapa kita, janganlah lupa bersyukur pada Allah S.W.T. Teringat saya akan kata seorang ustazah "siapa yang setiap kali dia usai solat, dia tidak berdoa, dia adalah hamba yang sombong, yang tidak tahu bersyukur" Wallahualam..moga saya dijauhi dari golongan tersebut...Amin

p/s : akibatnya abang kena bangun amik air sendiri...(isteri mithali konon)hahahh..


No comments:

Post a Comment