01 March 2011

Aduhai Kak Adik...

   Hampir seminggu kak adik buat perangai. Kak Adik bukannya menangis sebaliknya meraung taknak pergi sekolah. Yang geram tue kat umah, ayah dah pesan banyak kali n kak adik dah janji tak nak nangis. Dalam perjalanan pun kak adik nampak gembira, siap nyanyi nyanyi agi. Sampai kat sekolah pun okay, senyum jea. Tapi bila saya nak gerak jea, terus kak adik meraung, siap baring baring agi. Tak sampai hati rasanya. Tapi mengenangkan masa yang perlu dikejar, saya tinggalkan jua kak adik dengan gurunya.
   Sampai kat opis, saya tepon guru kak adik, tanyakan keadaan kak adik. Guru kak adik cakap keadaan kak adik tetap sama cam tadi. Still nangis, hati saya rasa tak sedap nak mula kerja. Saya pergi semula taska kak adik. Sampai kat taska, saya hanya perhatikan kak adik dari jauh. Saya nampak kak adik dalam keadaan yang monyok, sedikit tak terurus (rambut yang diikat pagi tadi dah hampir terlerai, mungkin sebab kak adik menangis smbl guling2, jadi rambut pun serabai). Saya nampak seluar kak adik telah pun bertukar, bila saya tanya kepada guru, guru kak adik kata kak adik muntah..tue yang guru kak adik tukarkan seluar. Kak adik, Kak adik..menangis sampai muntah.. Saya hanya perhati dari jauh, taknak kak adik nampak, nanti kalau nampak bimbang kak adik menangis agi.
    Hati kecil saya tersentuh, apa lagi yang perlu saya buat.. sejak kak adik terpisah dengan kakak, begitulah keadaan kak adik. Kebiasaan yang sering berdua membuatkan kak adik tak betah bila berjauhan dari kakak. Nak buat camner kak adik, kakak dah besar...kenalah masuk sekolah, kak adik kecil lagi, tak boleh pergi sekolah kakak.
    Malam nie, saya nak cuba amalkan surah insyirah kepada kak adik. Mudah mudahan kak adik lembut hati. Surah insyirah ini sesuai diamalkan bagi mengubati anak yang tak dengar kata, nak lembutkan hati. Moga dengan izin Allah SAW segala keresahan hati saya jua kesulitan kak adik akan terlerai jua akhirnya. Moga mendapat keredhaan Nya. Amin

No comments:

Post a Comment