13 January 2011

Selipar oh selipar...

Dalam mendidik anak sedikit sebanyak saya selitkan panduan islam agar anak tidak tersasar. Biarpun kakak, kak adik serta puteh masih kecil, saya tetap menerangkan biarpun saya tahu tahap kemampuan mereka bertiga.

Paling mudah dan simple adalah mengenai halal. Setiap kali pergi kedai, pasaraya saya akan menunjukkan tanda logo halal kepada 3 Dara sambil menerangkan hanya boleh beli jika ada tanda ini jika tiada, kita tidak boleh beli.

Hasilnya setiap kali mereka hendakkan sesuatu mereka akan mencari tanda halal itu, jika tiada mereka tidak akan mengambilnya. Hmm..nampaknya apa yang saya ajari telah melekat di sanubarinya. Lega rasanya. Sekurang-kurang nya untuk peringkat ini saya dah berjaya..heheh.

Petang itu, saya pulang rumah dengan begitu semangat sekali. Saya ada membelikan Kakak selipar memandangkan seliparnya telah uzur benar. Sesampai di rumah saya menunjukkan selipar yang saya beli itu kepada kakak. Kakak begitu seronok sekali tambahan plak saya membelikannya warna pink. Kakak terlalu suka akan warna pink. Kalau boleh semuanya nak warna pink. Manakala warna merah menjadi pilihan kak adik sementara puteh belum menunjukkan tanda minat akan sesuatu warna.

Kakak mula menyarungkan kakinya. Maklumlah selipar baru. Cepat jea nak try. Tiba-tiba kakak terhenti dari menyarungkan kakinya.

Dengan wajah yang berkeriut, kakak membawa sepasang seliparnya ke arah saya

"ummi, selipar nie tak boleh pakailah"

"aik, naper..tak muat ngan kakak ker" setahu saya, saya telah mencari saiz yang bersesuaian dengan kakak.

"selipar ini muat ummi, tapi takde halal lah ummi, ummi kata kalau takde halal, tak boleh."

Saya hampir nak terburai ketawa. Sedaya upaya saya menerangkan kepada kakak mengenai perbezaan makanan ngan selipar namun apalah yang mampu difahami oleh kanak kanak seusia kakak.

Akhirnya saya mengalah.

"Ada tanda halal tadi, tapi ummi dah cabut (tanggal) kan"

"ooo...ummi dah cabut yea.." soal kakak. 

Dan barulah wajah kakak kembali berseri lantas menyarung selipar kembali.

Kakak..kakak...Saya hanya memerhatikan keletah kakak yang begitu gembira akan selipar barunya. Biarlah..suatu masa nanti kakak akan faham akhirnya. 



No comments:

Post a Comment