26 August 2011

Donut oh Donut

     
     Ramadhan kali ini, kakak sibuk nak puasa, sebelum bulan ramadhan lagi dia sibuk nak puasa. Akhirnya bila tiba 1 Ramadhan, waktu sahur, saya bertanya pada suami, nak kejut ke kakak sahur? Suami kakak, cubalah kejut tanya dia, nak puasa ker tak?
      Saya pun kejut kakak dan tanya nak puasa ker idak. Kakak angguk tanda nak puasa. Akhirnya suami dukung bawak turun tuk makan tapi dia tak nak makan. Tidur jea.
      Saya pun buatkan susu untuknya. (Kakak minum susu botol lagi). Sampai kat sekolah, saya pesan kat cikgu yang kakak puasa dan kalau kakak tak tahan, bagi kakak makan. Cikgu pun mengerti.
      Petang bila ambil kakak, saya terkejut bila cikgu maklumkan yang kakak masih berpuasa. Iyealah..keadaan kakak yang sedang melompat lompat memustahilkan untuk saya mempercayai yang dia sedang berpuasa.
     Gembira plak saya tengok bila kakak mampu berpuasa sehingga petang itu. Dalam kereta saya tanya nak makan apa..kakak kata nak makan donut. (kakak memang fanatik donut).
    Waktu itu jam sudah pukul 6.00 petang, bila kakak nampak donut terus kakak meronta ronta, katanya lapar lah, tak tahan lah. Aduhai...kakak mula menangis, suami plak tak setuju dengan saya yang masih tega ingin kakak meneruskan puasanya.
    Akhirnya bila lihat kakak menangis, tak sampai hati plak saya, Dan kakak pun berbuka dalam pukul 6 lebih..Sayangnyerrrr...
    Kakak makan donut dengan lahapnya. Nampak benar laparnya...tapi itulah hanya gara gara donut..kakak sanggup buka puasa. Donut ...donut...
     

No comments:

Post a Comment