22 April 2010

Bila Lambat - Anak Jadi Mangsa?


Persoalan ini selalu berlegar di fikiran saya. Secara logik akal dan fikiran, tiada satu ibubapa di dunia ini yang mahukan anaknya nakal. Dan dengan itu pelbagai cara dibuat untuk mengatasinya. Tak cukup dengan soal jawab mencari punca kenakalan, kita ikhtiar pula dengan cara ubat terapi seperti air penawar dan sebagainya. Betapa kita bertungkus lumus memastikan agar anak kita tidak nakal.

Secara tidak langsung saya terfikir pula, punca anak nakal ini bukanlah kerana anak ini kurang didikan, persekitaran atau pengaruh rakan sebaya tetapi puncanya adalah kita selaku ibubapa itu sendiri.

Sebagai contoh. Pagi itu kita bangun lewat untuk berkerja. Bila bangun lewat pelbagai kemungkinan akan berlaku. Di ruang fikiran kita sudah terbayang akan kesesakan lalu lintas, punch card yang merah dan mungkin juga ruang parking yang tiada.

Kita cepat cepat membangunkan anak anak, memandikan dan menyiapkan serta menghantar anak ke taska atau pengasuh. Di dalam tempoh itu, di dalam ruang waktu yang terdesak itu, mase itulah anak menangis, mungkin kerana kekasaran kita memakainya baju atau kekurangan maser si anak untuk berada lama dalam bilik air untuk bermain air. Di waktu itu juga ader yang merengek inginkan susu dan sebagainya. Kita yang kekejaran waktu ini semakin tension dan sasarannya anak yang tidak tahu apa apa itu lah yang menjadi sasaran kemarahan ini. Kita marah anak dengan harapan dia faham yang kita sedang mengejar masa. Tetapi fahamkah anak atau dapatkah dia faham. Adilkah kita terhadap anak kita.

Kita ambik contoh, bos datang lambat sedangkan pagi itu dia ader meeting penting, tetiba dokumen penting dia tertinggal di rumah lantas kita diarahkan mencari dokumen asal secara tergesa gesa. Dan akhirnya kiter dimarah disebabkan itu. So kiter pun mengomel..dia yang lambat, kita plak yang dimarahnya. Adilkah kiter dipelakukan sebegitu..pasti kita akan memberontak ataupun sedih. Iyealah salah dia bukan salah kita kan.

Jadi kesimpulan di sini, bila dah lambat tue, kita belajar terima yang sememangnya kita dah lambat bangun. Jadi uruskanlah dan layanlah anak seperti biasa. Sewajar dan serutin setiap pagi kita lakukan. Sediakan sarapan, kalo perlu suap..kiter suap sebagaimana rutin harian kerana anak tidak akan memahami. Kerana kiter tetap lambat, jadi jem tetap kita akan harungi. Hadapi dengan tenang, beritahu boss akan kelewatan kita, beri alas an yang munasabah, dan mohon dipermudahkan jalan.

Jadi hati kita akan tenang, anak tak akan terima kemarahan kita, kiter tak kan marah dengan kesesakan lalulintas, bos pun kita dah maklumkan, dan akhirnya hari itu akan berlalu tanpa berlaku sebarang pengeseran.

No comments:

Post a Comment