09 May 2012

Dah Puasa Ganti?

    Assalammualaikum




    Hari ini bersamaan 17 Jamadil akhir. Ini bermakna rejab bakal memunculkan dirinya tak lama lagi. Bila dah mula nak masuk rejab ini, akan ramailah kaum muslimat kita berpuasa beramai ramai. Cari geng lah katakan. Mana yang belum ganti puasa, masa nilah mula berkira kira untuk berpuasa. Jadi post saya kali ini, hanyalah sekadar nak mengingatkan kaum muslimat di luar saya termasuk diri saya sendiri untuk melangsaikan hutang puasa tahun lepas.
    Ingat, andai kita tak mengantikannya maka tahun akan datang kita tetap kena ganti puasa seperti biasa tetapi ada penambahannya iaitu kita wajib membayar fidyah. Jadi andai puasa kita tidak diganti tahun ini, maka tahun depan kita wajib mengganti puasa dan membayar fidyah. Jangan pula kita ingat puasa itu tak payah diganti tapi hanya perlu membayar fidyah yea..salah tue.  Jadi kepada sesiapa di luar sana marilah bersama, kita melangsaikan hutang puasa kita yea.
    Mengenai niat puasa ganti pula mudah aja. Niat itu tidak menuntut kepada satu lafaz ayat yang khusus, cukup dengan pada malamnya kita berniat untuk puasa ganti pada esok hari kerana Allah S.W.T. 

contoh ayat: "sahaja aku puasa ganti yg diwajibkan atasku esok hari kerana Allah S.W.T." 

       Jadi kepada adik adik, anak anak jua kaum muslimat di luar saya, Selamat Berpuasa yea.

No comments:

Post a Comment