21 November 2011

TERHIRIS KERANA PENA

     Pernahkah anda di luar sana merasa sedih atas kata kata orang? Mungkin ada yang pernah dan mungkin juga ada yang tidak pernah langsung. Bagi yang pernah, pasti rasa terhiris kan. Tapi bukan itu yang ingin saya sentuh di sini.

      Kali ini saya ingin menyentuh soal pena. Iyea pena. Pernahkah kita merasa terhiris akibat dari pena? Hhmmm…apa yea…
      Dunia ini dah semakin efektif..semakin maju..sehingga kadang kala kita tak pernah terfikirkannya. Pernahkah kita terfikir suatu ketika, facebook menjadi rutin harian kita? Tak pernah kan. Saya ingin menyentuh mengenai face book @ muka buku.
      Saya ada mempunyai akaun face book namun saya tidak mempunyai teman yang ramai (saya memilih untuk tidak mempunyai teman yang ramai). Banyak sebab mengapa saya tidak mahu rakan facebook yang ramai. Bagi yang tahu saya ada akaun facebook, dia akan tahu, bagi yang tak tahu maka tak tahulah jadinya.
       Contoh di tempat kerja, saya memang tidak akan add rakan rakan satu pejabat namun saya akan add atas dasar menjaga hati, itu pun selepas melalui tapisan demi tapisan (hanya saya yang memahami). Kenapa saya begitu yea.
        Saya tak suka stress…(ada kaitan ker?)..yea..sememangnya ada. Bahasa di f.b terlalu terbuka. Maki, hamun, puji, kutuk seolah biasa dalam f.b. Saya misalnya pernah terhiris dengan kata kata di f.b. Pada saya, kata pena lebih tajam dari kata lidah. Namun itulah, dalam berhati hati, dalam tapis menapis, kita sebenarnya masih belum mampu membaca hati orang.
         Saya tak nak mencari musuh, saya tak nak stress dengan kata kata orang terhadap saya. Saya tak mahu terlibat dengan mereka yang suka suka hati kata orang tanpa memikirkan perasaan orang lain.  
        Saya berharap sangat dengan mereka yang di luar sana agar berhati hati bila menitip mata pena. Pena nan satu ini amat merbahaya. Bila anda mula menulis/taip bukan hanya anda seorang yang membaca sebaliknya sebegitu ramai yang akan membaca. Andai anda menulis sesuatu yang empunya dirinya tidak meredhai, maka tanggunglah dosa. Risikonya tinggi kan
       Kenapa yea saya menulis sebegini..kerana untuk seketika, hari ini hati saya terhiris lagi hanya kerana mata pena (f.b).

        Serasa terdetik di hati...mengapalah saya approve dia dulu...hmmmm

No comments:

Post a Comment